17 november, 2014

Olifantje op schaatsen

Voor onze gastblog sprak ik deze week met illustrator Caroline Ellerbeck. Ze heeft tal van boeken en illustraties op haar naam staan. Ook heeft ze haar eigen productenlijn uitgebracht, waaronder de prachtige serie Muursprookjes. Toen ik haar vroeg waar zij mooie herinneringen aan heeft uit haar jeugd, vertelde ze het verhaal over het allerleukste boekje wat ze toen las: Olifantje op schaatsen.

Gouden Boekje

Caroline vertelt: "Rolschaatsen vond ik vroeger het einde. Over de stoep van boom tot boom. Later door het park bij ons in de buurt met geasfalteerde paden en over ribbelige bruggetjes. Dat kietelde zo lekker onder je voeten. Omdat ik rolschaatsen zo heerlijk vond, was het Gouden Boekje van het olifantje Petunia mijn favoriet. Het gaat over het olifantje Petunia dat zo van rolschaatsen houdt.

Haar familie vindt dat gerolschaatst maar niks. Petunia zou ermee moeten ophouden. Haar vader, moeder, broertje en zusje verstoppen haar rolschaatsen op de meest gekke plekken. Moeder schildert de rolschaatsen in felle kleuren en verstopt ze tussen de bloemen in de tuin. Vader stopt Petunia's rolschaatsen in de kluis achter het schilderij en haar broertje verstopt haar rolschaatsen in een bak met pinda's. Petunia's zus laat haar rolschaatsen verdwijnen door ze te gebruiken als runnertjes van het douchegordijn. Allemaal tevergeefs, want iedere keer komt Petunia weer aanrijden op een nieuw paar rolschaatsen. Haar familie begrijpt er niets van. Dat gaat een tijdje zo door. Hoe dan ook, uiteindelijk zorgt Petunia ervoor dat iedereen thuis rolschaatsen net zo leuk vindt als zij."

Nostalgie

Gouden boekjes zijn nostalgisch en tijdloos. Nog steeds worden er ontzettend veel Gouden boekjes voorgelezen door ouders en grootouders die er vroeger ook zelf in hebben gelezen. Er zijn vele titels die steeds weer in herdruk gaan, zodat ook deze generatie er mee op kan groeien. Ook komen er veel nieuwe titels bij, waardoor deze geweldige reeks zich maar blijft uitbreiden.


Mijn Gouden WoordenboekWim is wegDe verrassing van Oscar


Konijntje KattenkwaadHet FeestvarkenDe kleine indiaan


Cirkel is rond

Nu, al die jaren later is de cirkel weer rond, want Caroline heeft maar liefst vijf Gouden Boekjes op haar naam staan. Van jeugdherinnering naar werkelijkheid. Een droom die uitkomt! Caroline vindt het geweldig dat ze nog steeds zo'n mooie herinnering heeft aan de ene Gouden Boekje: "Als kind had ik ook graag met mijn vader en moeder en twee broers willen rolschaatsen. Jammer genoeg had alleen ik rollerskates. Als het flink gevroren had maakte we wel echte schaatstochten met de hele familie door de polder. Heerlijk vond ik dat!"

Bedankt Caroline, voor het delen van jouw jeugdsentiment en een kijkje in jouw verleden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten