08 december, 2014

Herinneringen aan Sinterklaas

De goedheiligman is het land weer uit en wij maken ons op voor de kerstdagen. Samen met Julia Quist van Boykie blikken we terug op pakjesavond. Niet van dit jaar, maar van jaren geleden, toen Julia nog een klein meisje was!

Rolschaatsen, speelboom en Barbie camper

Julia vertelt: "Toen Ester mij vroeg een gast blog te schrijven over herinneringen van vroeger zei ik enthousiast: JA natuurlijk!!! Hartstikke leuk, want ik heb zoveel leuke herinneringen aan vroeger: aan het speelgoed, de muziek en de boekjes die ik had. Om maar ergens te beginnen: de blauw/gele rolschaatsen. Ik ben opgegroeid in een flat en woonde op de achtste verdieping. Omdat ik niet veel beneden kwam heb ik kilometers op de galerij afgelegd met die rolschaatsen! Er zaten ook uren speelplezier in de speelboom die in mijn ogen echt magisch was. Hij kon open en dicht, er zat een schommel in en lift.  Maar, mijn absolute pronkstuk was een gele Barbie camper, die zeker in de ogen van een klein meisje behoorlijk groot was. Barbie heeft er heel wat ritjes in gemaakt."


Pakjesavond

Herinneringen genoeg dus, maar is er ook bewijsmateriaal van? Julia dook in de fotoalbums en bleef hangen bij de foto’s van een van haar eerste Sint vieringen. "Het was bij mijn opa & oma thuis in een klein huisje met de hele familie. De telefoon ging; het was een donkere stem, “Hallo met Sinterklaas”.  Wauw…. Sinterklaas belt! Ik weet dat ik erg onder de indruk was, maar het feit dat later op de deur werd gebonkt waarna een regen van pepernoten volgde, maakte het nog  indrukwekkender. Om het maar niet te hebben over de enorme zak met pakjes die in de tuin klaar stond. Gigantische pakjes waar ook nog eens speelgoed in zat. Het pakje was bijna groter dan ikzelf was en er kwam een geweldig – nu erg retro - servies uit in de kleuren die op dat moment hip waren!"

Nieuwe herinneringen

Sint zal altijd iets magisch hebben. Het liedjes zingen als de schoen wordt gezet, de blijde snoetjes als dan toch echt een kadootje in de schoen blijkt zit en de opwinding als het pakjesavond is en het weer pepernoten regent. Julia hoopt dat haar kinderen later met net zoveel plezier zullen terug kijken op hun Sint herinneringen. "Dit jaar is er weer een mooie Sint herinnering bijgekomen en hebben we die oude baas weer uitgezwaaid. We gaan ons weer opmaken voor de kerstdagen. De boom staat al klaar om versierd te worden! Fijn feestdagen!"

Julia viert Sinterklaas


Bedankt Julia, voor het delen van jouw jeugdsentiment!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten