22 januari, 2015

Herinneringen aan een knuffel

In 2014 zijn we gestart met een serie gastblogs waarbij een webwinkelier of webondernemer zijn of haar jeugdherinneringen deelt met ons. Ook in 2015 staan er weer een heleboel gastblogs in de planning. Vandaag vertelt Bjorn Simmering van Meneersimmering.nl een over een herinnering van vroeger: zijn knuffel. 


Bjorn vertelt: "Mijn drie kinderen kregen, toen ze werden geboren, alle drie een knuffel. Deze knuffel hebben ze tot op de dag van vandaag in hun bed liggen. De oudste knuffel, een Nijntje pop is inmiddels dus al twaalf jaar. Dan hebben we een jongenspop die om een of andere reden Toby heet. Als derde hebben we een soort konijn met hele lange oren (dus eigenlijk een haas) die voor het gemak ook maar ‘Nijn’ genoemd wordt. Als we op vakantie gaan, als we een nachtje weg zijn, we mogen van alles vergeten, maar de drie knuffels gaan mee. Grappig is dat en het doet me vaak denken aan mijn eigen knuffel."

Heilige beer

"Ik denk dat ik mijn eigen knuffel kreeg in een van mijn eerste levensmaanden", aldus Bjorn. "Een oranje/bruine beer met een ronde kop, ronde oren en ronde ogen. Het toonbeeld van een knuffelbeer wat niets te maken heeft met een beer uit de natuur, maar dat terzijde. Deze beer was een soort heilig voor mij. Deze ging overal mee naar toe. Soms zat ik in de hondenmand (wij hadden een hond zoals je snapt) en dan zat de hond in de mand, ik zat er in en natuurlijk mijn beer. Tot een jaar of twaalf had ik deze beer in bed. Op foto’s was deze beer op een gegeven moment tot op de draad versleten zoals je zult begrijpen. Maar vanaf dat moment kan ik me dus niet meer herinneren dat ik deze beer had. Vanaf mijn twaalfde verjaardag is deze beer weg, uit mijn geheugen, maar waarschijnlijk ook in het echt."

Kenana knuffel uil grijsKenana knuffel ijsbeer


Koester je knuffels!

"Waar de beer gebleven is blijft een mysterie. Ik kan er wel naar raden, maar als je dat gaat doen dan haalt dat ook wat van de droom weg. Voor mij is het overigens wel een signaal geworden om heel goed te zorgen voor de knuffels van mijn kinderen. Deze zal ik nooit wegdoen en ik hoop ze ooit, wanneer mijn kinderen het huis uit gaan, mee te geven en te zeggen dat ze er een mooi plekje voor moeten vinden. Ze zullen me er dankbaar voor zijn, want op een dag zullen zij ook met weemoed terugdenken aan hun kinderjaren. Ze bekijken wat foto’s maar kunnen ook even ruiken aan hun bewaarde knuffel die hen terug brengt naar de dagen dat het leven nog zo lekker simpel en eenvoudig was…"

Retro knuffel olifant petrolRetro knuffel katje geel


Retro knuffel

Geweldig wat een knuffel met iemand kan doen en welke emotionele waarde er aan vast hangt. Bedankt Bjorn, voor het delen van jouw jeugdsentiment! Ben jij ook op zoek naar een lieve retro knuffel voor jouw kind? Dan heeft De Oude Speelkamer een mooie selectie voor je.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten